فروش xrf دستي فروش xrf دستي .

فروش xrf دستي

قرص آهن در رفع چه بيماري هايي موثر است؟

كمبود آهن در بين افراد جامعه ما به ويژه زنان و دختران به علل مختلفي است كه مهمترين آن به عدم رعايت درست تغذيه برمي گردد. افراد زيادي به گمان آنكه مواد غذايي حاوي آهن مصرف مي كنند، خود را مصون از عوارض كمبود اين ماده مهم مي پندارند اما به دليل ناآگاهي آيرون پلاس و يا عدم رعايت در زمان مصرف مواد غذايي حاوي آهن و يا موادي قبل و بعد از آنها كه مي تواند اثر آهن را خنثي كند، عده زيادي با مشكل كمبود آهن روبرو هستند. 

در اين راستا مصرف قرص آهن به عنوان يك راه جايگزين و البته بسيار راحت تر از تهيه مواد آهن دار، در سال هاي اخير در زندگي مردم شايع است. 

* اهميت وجود آهن در غذا

كم خوني وضعيتي است كه در آن تعداد يا اندازه گلبول هاي قرمز و مقدار هموگلوبين موجود در خون كاهش يافته و تبادل اكسيژن و دي اكسيدكربن بين خون و سلول‌ها دچار اختلال مي‌شود.

 

از علل ايجادكننده كم خوني مي‌توان به كمبودهاي تغذيه‌اي، خونريزي، ناهنجاري‌هاي ژنتيكي، بيماري‌هاي مزمن و مسموميت‌هاي دارويي اشاره كرد.

 

براي درمان كم‌خوني بهتر است از منابع آهن از قبيل گوشت و تخم مرغ، غلات، سبزيجات و ميوه‌ها استفاده شود و در اين ميان مصرف قرص آهن و ويتامين C نيز توصيه مي‌شود.

در مجموع حدود چهار گرم آهن در كل بدن وجود دارد كه نيمي از آهن، يعني دو گرم در ساختمان هموگلوبين و ميوگلوبين كه مواد تشكيل‌دهنده گلبول‌هاي قرمز و عضلات است، به كار رفته و بقيه آن در كبد و ديگر اندام‌ها ذخيره شده‌ است.

 

در حالت عادي، يعني تا زماني كه خونريزي وجود ندارد، بدن نيازمند مصرف مواد حاوي آهن كمي است.

 

* علايم كم خوني فقر آهن

از علايم كم خوني فقر آهن رنگ پريدگي پوست، خستگي زودرس، سرگيجه و سردرد، خواب رفتن و سوزن سوزن شدن دست و پاها و حالت تهوع از علائم كم خوني است كه در كم خوني هاي شديد گود شدن روي ناخن هم مشاهده مي‌شود.

 

ميزان نياز خانم ها به قرص آهن

خانم‌ها در سنين ۱۵ تا ۵۰ سالگي به دليل خونريزي‌هاي ماهانه، مستعد كم شدن آهن بدن هستند

 

اگر فرض كنيم يك خانم به طور متوسط ۸۰ سي‌سي خون را در يك سيكل ماهانه از دست بدهد، اين ميزان خون معادل حدود ۵۰ ميلي‌گرم آهن است كه باعث مي‌شود نياز او دو برابر فردي شود كه خونريزي ماهانه ندارد.

 

به اين ترتيب اين دسته از خانم‌ها نيازمند مصرف غذاهاي حاوي آهن بيشتري هستند. اين غذاها شامل جگر سياه، قلوه و نيز گوشت‌هاي قرمز مي‌شود. البته سبزيجاتي مثل جعفري، عدس و اسفناج نيز حاوي آهن است كه چندان قابل توجه نيست.

كمبود آهن در دوران بارداري مي تواند منجر به زايمان زودرس شود. مكمل‌هاي آهن مي‌تواند براي افرادي كه از طريق رژيم غذايي قادر به دريافت آهن نيستند مناسب باشد.

 

* عوارض كمبود آهن

نداشتن آهن كافي در رژيم غذايي مي‌تواند سطح انرژي بدن را كاهش دهد. همانطور كه مي‌دانيد آهن، اكسيژن مورد نياز را به عضلات و مغز حمل مي‌كند و براي عملكرد ذهني و فيزيكي ضروري است. كمبود سطح آهن منجر به كمبود تمركز، افزايش تحريك پذيري و كاهش استقامت مي‌شود.

 

* عوارض قرص آهن

مصرف خودسرانه قرص آهن باعث بروز مشكلاتي همچون نارسايي كبد و تيرگي پوست شده و به علت رسوب آهن در خون ممكن است در مواردي مشكلات مغزي و عصبي را ايجاد كند.

 

در موارد شديد، مصرف بيش از حد آهن مي‌تواند به نقص عضو، كما، تشنج و حتي مرگ منجر شود. به همين خاطر دور نگه داشتن مكمل آهن از دسترس كودكان به منظور كاهش خطر ابتلا به مصرف بيش از حد كشنده ضروري است.

 

آهن نقش كليدي در استرس اكسيداتيو و آسيب‌هاي پوستي بازي مي‌كند. مصرف اضافي آهن مي‌تواند باعث تشكيل رسوب آهن در پوست گردد.

 

عوارض قرص آهن در يك جمله رساندن اسيب به كبد و معده است. براي درمان كم خوني بهتر است به سراغ خوراكي هاي رفع كم خوني برويم تا راههاي شيميايي و پرعارضه.

 

يك متخصص طب سنتي با بيان اينكه آب آهن تاب در رفع كم خوني موثر است, گفت: مصرف بيش از حد قرص هاي شيميايي آهن به كبد و معده آسيب وارد مي كند, استفاده زياد از قرص آهن ممكن است, لكه هايي در صورت ايجاد كند.

 

يك متخصص طب سنتي در پاسخ به پرسشي كه كم خوني را چگونه بدون مصرف قرص مي توان برطرف كرد؟ اظهاركرد:بايد ديد كم خوني در چه سطحي است.

 

استفاده از سبوس برنج يا سبوس گندم در غذا به رفع كم خوني كمك مي كند

 

به گفته وي اما استفاده از سبوس برنج يا سبوس گندم در غذا به رفع كم خوني كمك مي كند. استفاده از شيره انگور روزي 4 تا 5 بار يا مصرف سركه شيره؛ كه اگر فرد مشكل معده نداشته باشد نسبت سركه به شيره انگور يك به 10 بايد باشد.

 

رژيم سيب و عسل نيز در رفع كم خوني مفيد است.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳۰ دى ۱۳۹۸ساعت: ۰۷:۵۵:۰۴ توسط:اينفورتكس موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :